Доповідь на методичному об’єднанні
учителів початкових класів
Інтерактивне навчання — це специфічна форма організації
діяльності, що має на меті створити комфортні умови навчання, за яких кожний
учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність,
Інтерактивне навчання — це певний різновид активного навчання,
що має свої закономірності та особливості. Навчальний процес завдяки таким
технологіям відбувається за умов постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це
співнавчання, взаємонавчання, коли учень і вчитель є рівноправними,
рівнозначними суб'єктами уроку.
Інтерактивні технології потребують певної зміни у житті всього класу, а
також значної кількості часу для підготовки як учнів, так і педагога. Починати
необхідно з поступового використання технологій — і вчителеві, й учням до них
слід звикнути. Спочатку з учнями проводиться особливе організаційне заняття і
із ними розробляються правила роботи у класі. Діти налаштовуються на сумлінну
підготовку до інтерактивних занять. Спочатку використовують прості
інтерактивні технології: роботу в парах; роботу в малих групах; «мозковий
штурм» тощо.
Для ефективного застосування інтерактивних технологій, зокрема, для того
щоб охопити весь необхідний обсяг матеріалу й глибоко його вивчити, педагог
повинен старанно планувати свою роботу: дати завдання учням для попередньої
підготовки — прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання.
Організована таким чином робота над сприйманням художнього тексту сприяє
поліпшенню навичок читання, викликає інтерес до цієї діяльності. Водночас в
учнів розвиваються морально-естетичні відчуття, творчі здібності. Адже
навчання молодшого школяра має бути цікавим, радісним і одночасно
забезпечувати глибоке засвоєння програмного матеріалу.
Використання інтерактивних методів навчання сприяє фаховому зростанню
самого вчителя. Варто зробити перший крок, і після декількох старанно
підготовлених уроків учитель зможе відчути, як змінилося ставлення учнів до
нього, сама атмосфера в класі, що додатково стимулюватиме роботу з
інтерактивними технологіями.
Навчання української мови має бути передусім націлене на відродження й
подальший розвиток української мови на всьому теремі України, формування
мовної особистості як гаранта забезпечення й подальшого розвитку національної
культури й державності.
Виконати поставлене завдання можливо лише за умов реалізації всіх змістових
напрямів шкільного курсу рідної мови — комунікативного, мовознавчого, культурологічного.
У сучасній науково-методичній літературі знаходимо різноманітні технології
навчання, відповідні методи й прийоми, використовуючи які, учитель досягатиме
високого рівня якості уроків, продуктивного використання навчального часу,
перетворення класу на справжню педагогічну майстерню.
Особливості впровадження інформаційно-ціннісного
підходу в навчанні дітей читання з метою розвитку мовленнєвої діяльності (за
технологією О. М. Кушніра)
Технологія О. М. Кушніра відрізняється від інших
методик своєю системністю, відтворюваністю, стійкістю результатів. Уже стало звичним, що методика виникає в
результаті узагальнення досвіду або винаходу нового способу представлення
знань; проектується, зважаючи на конкретні умови та орієнтуючись на заданий, а
не на передбачений результат; завжди є простою у своєму ключовому рішенні;
розуміння ключового рішення відкриває сенс всього іншого. З технології не
вилучиш частини, там не може і не повинне бути зайвого.
Найважливішим аспектом концепції є орієнтація на послідовне позбавлення
хронічних проблем освіти за допомогою пошуку нових рішень за межами методології
навчання та виховання, що нині діє. Пропонована технологія навчання та
вдосконалення читання і розвитку мовленнєвої діяльності передбачає однозначне
подолання одвічної проблеми читання, що незважаючи на зусилля багатьох
колективів, залишається невичерпною.
У сучасних умовах ще актуальніше заявляє про себе проблема безперервної
освіти та самоосвіти. Значною мірою ефективність самоосвіти, як і освіти в
цілому, опосередкована розвитком навичок читання, оскільки книга, як і раніше,
є однією з основних форм передачі людського досвіду, обміну інформацією. Однак
рівень розвитку навичок читання у масового читача залишається низьким,
більшість людей читають зі швидкістю, що не перевищує 150-200 слів на хвилину.
Спостереження за процесом поширення швидкочитання як певної супернавички
виявляють недостатність такого технічного підходу до проблеми читання.
Розвинена навичка, супернавичка — це далеко не все. Вочевидь, читання необхідно
розглядати як складову частину способу життя, особистісного портрета, індивідуального
стилю — як найважливіший елемент життєдіяльності в цілому. Слід зазначити, що
саме про це здогадуються сьогодні провідні розробники проблем швидкочитання,
хоча, як і раніше, залишаються на «діяльніших» позиціях — розвивають «читальні
м'язи». Але справа в ціннісних константах особистості — найбільш
консервативних особистіших утвореннях.
Тому принципово важливо обумовити, що йтиметься про читання як феномен
людського життя, починаючи від ціннісних аспектів — місця цього феномена в
ієрархії ставлення людини до світу і свого життя, і — завершуючи його
технічними аспектами — уміннями та навичками, інструментарієм та книгою,
навіть якщо цій людині виповнилося тільки п'ять або шість років. У нашій
позиції будь-яке особливе, спеціальне, підготовче, «дитяче» читання відсутнє
зовсім.
Основа читання закладається в родині й початковій школі. Аналіз
розвитку читання у молодших школярів у контексті особливостей соціальної
ситуації розвитку кожної дитини виявляє, що значною мірою воно залежить від
часу, що приділяють дитині в сім'ї рідні, від кількості книг удома, від того,
чи часто читають у сім'ї самі дорослі.
Незалежно від методичної правильності домашніх способів навчання, саме
домашнє навчання або вплив у будь-якій формі визначають появу читача.
Чим довшим є період опанування техніки читання,
тим довше учні зайняті безпредметною діяльністю, опосередкованою тимчасовими,
ситуативними мотивами: для оцінювання, тренування, за регламентом, для
вчителя, і аж ніяк не заради інформації, укладеної в тексті.
Легко спостерігаємо той факт, що дитина, яка зосередилася на техніці
читання, губить смислову нитку оповідання, чуттєвий фон змісту й виконує, таким
чином, механічну роботу. Цілісність сприйняття тексту забезпечується лише
після багаторазового прочитання (від п'яти до п'ятнадцяти разів), у результаті
чого тепер утрачається актуальність змісту, і читання залишається неповноцінним
із точки зору його пізнавально-комунікативної функції. Затягнутість періоду
роботи над навичкою — одна з причин поганого читання і нелюбові до читання.
Розуміння опанування читання як пізнавальної та
комунікативної діяльності означає перегляд пріоритетних навчальних завдань. Такими є, на нашу думку, розвиток
ефективного вилучення-сприйняття інформації й формування ставлення до неї, що
ставить у центр проблеми суб'єкта навчання — особистість учня з потребами,
інтересами, переживаннями в широкому контексті життєдіяльності, далеко за
межами мовленнєвих функцій і навчальної діяльності.
У цих умовах змістом і предметом уроку виявляються зміст тексту і його
виховний, розвивальний потенціал, а функцією — активне сприйняття інформації у
всьому різноманітті фактів, мовленнєвих засобів і спричинених ними переживань.
Таким чином ми, формулюючи собі завдання навчання, відмовляємося від пріоритету
власне навчання на уроці, залишаючи здійснення діяльності читання в
розвиненому її розумінні, тобто застосовуючи ціннісні аспекти, мотивацію.
Дуже важливо, розглядаючи проблему виховання
читача, бачити її в природному контексті життя. І саме в такому — складному, але зрозумілому
вигляді розглядати стосовно шкільного навчання навіть на самих ранніх етапах.
Лише повнота життєвих зв'язків і взаємин може виховувати повноцінну
особистість, а читання, як будь-який феномен людського життя, має ввійти у
зміст життя дитини теж у повноцінному вигляді, а не як його «етапний» сурогат
— відтворення звукового образу слова з графічної моделі.
Для дорослого читання рідко є самостійною діяльністю. Майже завжди це дія,
що спрямована на досягнення певної мети, або операція — спосіб досягнення тієї
чи іншої мети.
Розвиток навичок читання сприяє тому, що читання все більше перетворюється
на один з багатьох інструментів
людського пізнання.
Немає коментарів:
Дописати коментар