Посібник містить систему дидактичних матеріалів до
уроків української мови у 2-4 класах, дібраних за мовними темами відповідно до
чинної програми з української мови.
Використання поезії на уроках рідної мови відкриває
невичерпні можливості: сприяє практичному засвоєнню та закріпленню програмового
матеріалу, розвитку мовлення та формуванню пізнавальної активності учнів.
Для вчителів початкових класів, студентів педагогічних
навчальних закладів, батьків.
Поезія –
один із улюблених жанрів дітвори. Поетична творчість є неписаним підручником з
педагогіки. Своєрідність поезії проявилась в доступності дітям, у яскраво
вираженому виховному спрямуванні, відповідності тем, образів, ідей віковим
особливостям дітей. Найкращі зразки поетичного слова мають важливе педагогічне
значення. Вони сприяють вихованню національної свідомості, гідності,
патріотичних почуттів, активізації творчих здібностей, всебічному розвитку
молодших школярів.
Поезія –
насамперед віршована форма літератури, але форма глибоко змістовна. Віршовану
поетичну форму характеризує піднесений лад думок, у яких відбиваються
найсуттєвіші загальнолюдські цінності буття, підкреслена емоційність, вишуканий
підбір слів та форм їх звукового сполучення.
Вивчення
мови з опорою на літературний текстовий матеріал сприяє збагаченню мовної
культури учнів, розвитку їхнього образного мислення, відчуття стилю, а також
активізації творчих літературних здібностей школярів.
Використання
поетичних творів у процесі вивчення певних граматичних понять, явищ, категорій
вносить у процес пізнання ті стимули, які роблять його емоційно насиченим.
Відомо, що
лексичне значення слова пов’язане з
предметом, явищем, дією, ознакою тощо. Звичні нам слова в художньому тексті
набирають нового образного змісту.
Звернення
до літератури на уроках мови розвиває в учнів пізнавальний інтерес. Такі уроки
свідчать, що граматичний матеріал, який розглядається з допомогою художніх
текстів, сприймається учнями з більшою цікавістю. Учні перестають дивитися на
мову як на чисто формальний засіб передачі змісту. Школярі збагачуються
розумінням того, що саме формування змісту кличе до життя відповідні форми
мовлення.
Завдання
найбільш ефективно розвивають увагу до слова і розуміння його виразно-смислових
відтінків, коли текст, на основі якого вони виконуються, близький, знайомий або
певною мірою зацікавлює учнів.
Як
підтверджено практикою, дуже ефективно граматичні явища розглядати на прикладах
уже опрацьованих творів.
Орієнтація
під час вивчення мови на літературні тексти дають змогу, по-перше, показати
красу і силу мови, її виражальні особливості, гнучкість та багатство, по-друге,
ефективно засвоїти теоретичні й практичні питання, бо тільки в такий спосіб
можна побудити інтерес до мови, поєднувати вивчення граматики з виразним
читанням, а отже, розраховувати на свідоме й ефективне засвоєння пропонованого
для розгляду матеріалу (теоретичного й практичного).
Вивчення
мови на основі аналізу тексту в єдності змісту і форми сприятиме вихованню
уваги до слова, пізнанню слова, збагаченню мовного запасу, формування читача і
слухача, розвитку чуття мови, уміння бачити всі відтінки значення слова,
вироблення естетичного смаку, розумінню краси слова, глибини його виразності.
Поезія
допомагає збагачувати словник і граматичну структуру мовлення учнів, допомагає
пізнати їм, як твориться будь – яке зв’язне висловлювання, які його істотні
ознаки.
Немає коментарів:
Дописати коментар