15 листопада 2013 р.

Рекомендації учителям щодо проведення уроків

Урок — це видима частина роботи вчителя, якій передує велика підготовча діяльність.
Педагог зобов'язаний на уроці дотримуватися цілого ряду вимог. Треба відзначити, що вимог до сучасного уроку так багато, що вони підрозділяються на кілька груп:
•  вимоги до структури уроку;
•  вимоги до підготовки та організації уроку;
•  вимоги до змісту уроку та процесу навчання;
•  вимоги до техніки проведення уроку.

Вимоги до структури уроки включають:
1) чітко визначені цілі та завдання уроку;
2) визначення типу уроку, органічний зв'язок всіх частин уроку;
3) зв'язок уроку з попереднім уроком і закласти перспективу на наступний урок;
4) вибір оптимальних, виходячи із цілей і завдань уроку, методів вивчення і закріплення нового матеріалу;
5) оптимальність домашнього завдання (форма, обсяг, запис у щоденнику, облік індивідуальних особливостей і т. д.).

Вимоги до підготовки та організації уроку припускають:
1) підготовку та використання демонстраційного і роздавального матеріалу;
2) можливість для учнів одержувати частину знань самостійно під керівництвом педагога;
3) використовувати контроль і самоконтроль учнів у процесі виконання навчальних завдань; перевірку і самоперевірку після виконання ними завдання;
4) при підготовці виділити складні моменти нової теми, продумати методику їхнього пояснення.

Вимоги до змісту уроку і процесу навчання включають:
1) урок повинен сприяти розвитку пізнавальних процесів в учнів (сприйняттю, пам'яті, уваги, мислення, мовлення);
2) формувати якості особистості школярів (дисциплінованість, акуратність, ініціативність і т. д.);
3) урок повинен сприяти мотиву позитивного відношення учнів до навчання.

Вимоги до техніки проведення уроку припускають:
1) певний ритм і темп уроку оптимальний для учнів класу;
2) сприятливий психологічний клімат на уроці (взаємна доброзичливість, готовність учителя прийти на допомогу учневі і т. д.);
3) взаємне співробітництво вчителя й учнів, педагогічний такт;
4) використання різних видів діяльності учнів, підтримувати інтерес до уроку.


Урахування всіх вимог забезпечить успіх уроку.
 Причини невдалого уроку:
1. Погане самопочуття вчителя.
2. Невміння педагога втілити задумане в практичних діях.
3. Недостатня продуманість якихось моментів уроку (або уроку в цілому).
4. Перевантаження учнів інформацією, яку вони не в змозі обробити.
5. Відсутність системи роботи вчителя на уроці й в уроках.
6. Непідготовленість до уроку учнів.
7. Дратівливість учителя, викликана попередніми уроками.
8. Нелюбов до певної теми уроку.
9. Невдоволення якогось учня класу, який зривається на інших учнів.

Загальні правила, які забезпечують успішність уроку:
1. Бути зібраним, чітко і зрозуміло ставити завдання перед учня­ми, послідовно вести їх до намічених цілей.
2. Проявляти доброзичливість стосовно учнів. Не перебивати учня, дати можливість йому договорити, оскільки нечітка відповідь може бути наслідком незрозумілого запитання.
3. Завдання для учнів повинні даватися ясно, коротко.
4. Економити час: вчасно починати і закінчувати урок.
5. Пред'явлена вимога до учнів має бути обов'язково реалізованою.
6. Темп уроку — інтенсивний, але посильний для засвоєння на­вчального матеріалу більшістю учнів.
7. Підтримувати ініціативу та активність учнів.

Проведення будь-якого уроку (за Є.Стоунсом) складається із трьох фаз: підготовчої фази, фази активного навчання шляхом взаємодії вчителя з учнями і фази оцінювання результатів.

Підготовка містить у собі:
• визначення уроку в термінах навчання учнів;
• аналіз мети уроку для того, щоб виявити його основні елементи;
• визначення ключових характеристик понять і навичок, яким
навчатимуться учні;
• перевірка наявного рівня володіння учнями предметом, якому їх навчатимуть;
• прийняття рішення про те, як забезпечити поступове навчання, яке гарантує учневі високий рівень успішності;
• прийняття рішення про тип здійснюваних учнями дій, про характер зворотного зв'язку, який слід забезпечити, про способи пред'явлення навчального матеріалу і оцінку ступеня його засвоєння.

Навчання припускає:
• пояснення на початку уроку характеру нового матеріалу, який учні повинні опанувати;
• забезпечення прикладів, які дають уявлення про весь діапазон ключових, характеристик досліджуваних понять;
• впорядкування прикладів для того, щоб навчання поняття було економічним і ефективним;
• наведення контрприкладів, які не відносяться до уточнюючих понять;
• наведення нових прикладів для того, щоб розширити розуміння понять;
• допомога учням на початкових етапах навчання, яка поступово зникає;
• заохочення учнів різними способами, що дозволяє їм відчути, що навчання йде успішно, і підвищує їхню зацікавленість у навчанні;
• заохочення учнів до пояснення нових понять за допомогою запитань, підказки, висування гіпотез і. т. п.;
• збільшення рівня мотивації всіх учнів за допомогою забезпечення високого рівня успішності в навчанні;
• забезпечення зворотного зв'язку з діяльністю учнів на всіх стадіях їх навчання;
• при навчанні руховим навичкам впорядкування контрольних практичних занять стосовно змінюваних умов виконання навичок;
• заохочення учнів до самостійних, аналітичних і евристичних вирішень проблем.

Оцінювання передбачає:
• перевірку навчання учнів застосовувати засвоєне навчання в нових ситуаціях (перенесення на наявні умови);
• оцінку зацікавленості учнів у досліджуваному ним предметі;
• порівняння досягнень учнів із цілями цього уроку.

Що ж містить у собі підготовка вчителя до уроку?
По-перше, дидактичний і науковий рівні аналізу навчального матеріалу, який повідомляється вчителем на уроці.
По-друге, педагогічний і методичний рівні, які дозволяють учителеві успішно «побудувати» свій урок.

Структура сучасного уроку
(І. Я. Лернер і М. Н. Скаткін):
1) організаційний момент;
2) перевірку домашнього завдання;
3) перевірку раніше засвоєних знань і вмінь для підготовки до нової теми;
4) постановку мети уроку перед учнями;
5) організація сприйняття та осмислення нової інформації, тобто засвоєння вихідних знань;
6) первинна перевірка розуміння;
7) організація засвоєння способів діяльності шляхом відтворення інформації і вправ у її застосуванні за зразком;
8) творче застосування та здобування знань, освоєння способів діяльності шляхом рішення проблемних завдань, побудованих на основі раніше засвоєних знань і вмінь;
9) узагальнення досліджуваного на уроці та введення  його до системи раніше засвоєних знань;
10) контроль за результатами навчальної діяльності, здійснюваний учителем і учнями, оцінка знань;
11) домашнє завдання.

При створенні плану уроку вчитель вирішує питання про вибір найефективніших методів навчання. Методи навчання, як відомо, є інструментами в діяльності вчителя, які пускають у хід всі сторони навчального процесу (мету, засоби, зміст і т. д.), забезпечують досягнення поставлених цілей.

Немає коментарів:

Дописати коментар