Учитель – це людина, яка вирощує дві
думки там, де раніше росла одна.
Е. Хаббард
Навчання – основна форма розвитку пізнавальної активності молодших школярів. З одного боку, під час навчального процесу школярі здобувають нові знання, які розширюють їхній світогляд, а з другого боку – у процесі активної пізнавальної діяльності розвиваються навчальні можливості учня, завдяки яким він може самостійно і творчо не лише використовувати запас знань, а й шукати нові, задовольняючи свої потреби в пізнанні. Дитині має бути зрозумілою мета завдання. І тоді вона зможе з інтересом виконувати дуже багато нецікавої, але потрібної роботи. Тому важливим етапом кожного уроку є мотивація навчальної діяльності учнів.
Чим молодший шкільний вік, тим цікавіші слід давати завдання. Найцікавішим є те, що максимально розвиває самостійність дитини, збуджує її думку. Викладання повинно бути захоплюючим – таким є один із принципів методики сучасного уроку. Кожне заняття повинно мати пізнавальний характер і водночас захоплювати як своїм змістом, так і способом викладання. [5,с. 9]
Ефективними є нестандартні уроки. Часто на практиці застосовую:
- інтегровані (міжпредметні) уроки;
- уроки - дослідження (урок-панорама ідей, урок – пошук, урок – самопізнання);
- уроки – звіти (урок-аукціон, урок - інтерв’ю, урок-ерудит, урок-презентація);
- уроки – мандрівки (урок-екскурсія, урок-подорож, урок-марафон);
- уроки – дискусії (урок-діалог, урок запитань і відповідей, урок-телеміст, урок – прес-конференція).
В.О.Сухомлинський порівнював думку дитини з ніжною трояндою, що не може квітнути без сонця. І бажання вчитися – в емоційному забарвленні думки, в почутті радісної схвильованості. Без цього емоційно-естетичного струменя думка дитини не може повноцінно розвиватися, йти від наочних образів до абстрактних узагальнень. [7, с.238]
В.О.Сухомлинський порівнював думку дитини з ніжною трояндою, що не може квітнути без сонця. І бажання вчитися – в емоційному забарвленні думки, в почутті радісної схвильованості. Без цього емоційно-естетичного струменя думка дитини не може повноцінно розвиватися, йти від наочних образів до абстрактних узагальнень. [7, с.238]
Майбутня українська школа повинна звернути «велику увагу на формування розуму, на впорядкування розумових сил, на вироблення самого розвитку й активної думки, а не на накидання в голову учня різноманітних знань» (С. Русова). [1,с.24]. Ще Ан Амос Коменський закликав зробити працю школяра джерелом розумового задоволення і душевної радості. Навчання – це радість, а не тільки обов’язок, навчанням можна займатися із задоволення, а не просто через потребу. [2,с.12] Міцні знання – це результат наполегливої праці. Як заохотити до такої праці, виробити звичку до неї, навчити вміло долати труднощі, що виникають у процесі опанування знань? Необхідно шукати мотив радості в самому процесі навчання. Результатом навчальної діяльності, під час якої відбувається засвоєння наукових понять, перш за все, є зміна самого учня, його розвиток. Навчаючись, дитина змінює сама себе. Тепер позиція дитини – це не просто позиція учня, який відвідує школу та охайно виконує завдання учителя, але й позиція людини, яка вдосконалює сама себе, - в цьому і міститься значущість навчання. Особисте вдосконалення набуває суспільного змісту. Тут варто згадати слова В.О.Сухомлинського: «Є успіх, є бажання вчитися. Особливо важливо це на першому етапі навчання – в початковій школі, де дитина не вміє долати труднощі, де невдача приносить справжнє горе». [6, с.174] Учителеві потрібно організувати навчальну діяльність таким чином, щоб кожен відчув силу успіху, що надихає. Адже саме невдачі призводять до того, що учень починає втрачати віру в себе, в свої можливості. І педагог повинен вчасно підтримати учня, похвалити навіть за незначний крок до пізнання.
Якщо ми хочемо залучити особистість до освітнього процесу, то зобов’язані допомогти дитині побачити в ньому свою значущість, мотиви власної діяльності. Сьогодні вже неможливо навчати традиційно: у центрі навчально-виховного процесу має бути учень. Від його творчої активності на уроці, вміння показово міркувати, обґрунтовувати свої думки, вміння спілкуватися з учителем, учнями класу залежить успіх у свідомому опануванні шкільної програми. Найбільш ефективною на сучасному етапі освіти є активна модель навчання. Цей тип навчання передбачає застосування методів, що стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів. Тут уже учень вступає в діалог з учителем, виконує певні творчі завдання і є «суб’єктом» навчання. [3, с.11].
Взаємозв'язок діяльності учителя й учнів
на різних етапах уроку
(з досвіду роботи)
Етапи уроку | Діяльність вчителя | Діяльність учня | Активні методи навчання |
1. Мотивація навчально - пізнавальної діяльності. | Мотивація до діяльності. Створення проблемної ситуації. Складання плану діяльності. | Усвідомлення завдань уроку. Очікувані результати. | «Мозкова атака», «Незакінчене речення» «Мікрофон», Робота в парах, малих групах. Асоціативний кущ. |
2. Вивчення нового матеріалу | Організація форм і видів діяльності (індивідуальна, парна, групова, пошукова, творча, усна, писемна, дидактична гра) | Читання. Словникова робота. Практична робота. Самостійна робота. | «1-2-4-всі разом», «Коло ідей», «Акваріум», «Карусель», «Метод «ПРЕС», «Дошка запитань», «Метод проектів». |
3. Засвоєння та формування знань, умінь і навичок. | Організація форм і видів діяльності (індивідуальна, парна, групова, творча, репродуктивна, усна, писемна). Коригування діяльності учнів. | Самоперевірка. Взаємоперевірка. Корекція діяльності. Тренувальні вправи. Самостійна робота. Вибір способу вирішення проблем. | Робота в парах. Робота в групах. Метод проектів. Рольова гра. Дерево рішень. Моделювання. «Громадські слухання». |
4. Рефлексія. | Вираження позитивного ставлення до діяльності учнів. Робота над помилками. Контроль результатів. Оцінювання. Обговорення реалізації плану уроку. | Самоконтроль. Самоаналіз. Взаємоперевірка. Оформлення результатів. Осмислення причин недоліків. Аналіз очікуваних результатів. | Ток – шоу, «Незакінчене речення», «Метод «ПРЕС», «Мікрофон», «Займи позицію» «Крісло автора». |
Основні методи навчання – це різноманітні творчі та проблемні завдання, проблемні ситуації, самостійна робота, запитання від учителя до учня і навпаки. Слід пам’ятати, що діти вчаться ефективно за умов:
- якщо є мотивація до навчання;
- якщо використовуються методи, що відповідають різним стилям і способам навчання;
- якщо досягають успіхів;
- якщо створено приязне комфортне середовище;
- якщо є можливість застосувати їхні знання і вміння;
- якщо володіють відчуттям контролю над процесом навчання;
- якщо є можливість випробовувати нові знання на практиці та використати знання;
- якщо повністю залучаються у процес навчання;
- якщо можуть побачити використання набутих знань та вмінь на практиці.
Головними особливостями інноваційної педагогічної діяльності є особистісний, творчий підхід, дослідно-експериментальний характер, стійка мотивованість на пошук нового в організації навчально-виховного процесу.
Нові завдання шкільної освіти в Україні, що спрямовані на гуманізацію та демократизацію всього навчально-виховного процесу в школі, визначають нові пріоритети навчання і виховання, потребують формування ініціативної особистості, здатної до раціональної творчої праці.
Початкова школа – фундамент шкільного навчання, адже саме тут закладається основа для формування особистості майбутнього громадянина, умови для розвитку інтелекту і творчих якостей особистості, підготовки до життя у відкритому суспільстві, самостійної взаємодії зі світом. Школа – це життєвий простір дитини, тут вона не готується до життя, а живе.
Література:
1. Бібік Н.М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування// Бібліотека з освітньої політики/ Під заг. ред. О.В.Овчарук. – К.: «К.І.С.». 2004.
2.Єрмаков І.Г., Пузіков Д.О. Розвивати життєву компетентність // Шкільний світ. – 2005. - №37.
3. Інтерактивні технології навчання: Методичний посібник. – О.І.Пометун та ін. – Умань, 2003.
4. Компетентнісний підхід в освіті. – Х.: ХОНМІБО, 2005.
5. Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах. – К.: Магістр – S, 2007.
6. Сухомлинський В.О. Вибрані твори. В 5-ти т. Т.3. – К., «Рад. Школа», 1977.
7. Сухомлинський В.О. Вибрані твори. В 5-ти т. Т.4. – К., «Рад. Школа», 1977.
Порощук Валентина Павлівна, вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист Городецької ЗОШ І-ІІІ ст. Уманського району
Немає коментарів:
Дописати коментар