Психологічні,
фізичні та фізіологічні особливості шестирічних дітей, порівняно з семирічними,
вимагають істотних змін у методиці навчання грамоти. Учитель повинен добирати
такі методичні прийоми, у яких найповніше враховуються особливості дитячої
уваги, сприймання, пам’яті, мислення, які сприяють всебічному розвитку школярів
— формуванню в них на відповідному мовному матеріалі прийомів розумової
діяльності: аналізу і синтезу, класифікації, узагальнення, вміння робити
висновки. Оволодіння грамотою повинно стати для дітей якомога природнішим
процесом, який хоча б у загальних рисах був би подібним до засвоєння рідного
мовлення в ранньому віці. Цьому значно сприятиме формування і розвиток у дітей
внутрішніх мотивів до навчання читати. Дитина повинна усвідомити, що вона
досягла такого віку, коли без уміння читати обійтися практично неможливо. Ці
вміння допомагають, наприклад, знайти потрібний магазин (“Хліб”», “Молоко”,
“Овочі і фрукти”, “Дитячий світ”), орієнтуватися в телепередачах для дітей,
розглядати й читати дитячі журнали, книжки.
Позитивні мотиви
навчання читання й письма можливо сформувати у шестирічок тільки за умови, якщо
на уроках грамоти, за словами К. Д. Ушинського, пануватиме бадьора,
оптимістична атмосфера, яка б виключала психічну й фізичну перевтому дитини,
пригнічення або приниження її особистості. Особливо це стосується дітей, які
дещо відстають від своїх ровесників в оволодінні тими чи іншими навчальними
вміннями. Учитель має пам’ятати, що подібні випадки трапляються внаслідок
певних об’єктивних причин, які потрібно своєчасно виявити й усунути.
Початковою
навичкою читання діти оволодівають разом з такими видами мовленнєвої
діяльності, як: розповідь, бесіда, спостереження за явищами живого мовлення, робота
над загадками, скоромовками, слухання звукозаписів, інсценізація відомих казок.
Основними мовними одиницями є звуки мовлення і букви, якими вони позначаються
на письмі, а також слова і пізніше — речення. Цими одиницями й оперує дитина на
початкових етапах оволодіння грамотою. Відомо, що українське письмо є звуковим
(фонематичним), а тому процес оволодіння початковою навичкою читання й письма
полягає в умінні пере-кодовувати букви в позначувані ними звуки і навпаки. Ці
процеси грунтуються на чіткому уявленні дітей про співвідношення, що існують
між звуками і буквами у рідній мові, на практичному засвоєнні основних
графічних принципів письма, які діють у даній мові.
Читати повністю
Немає коментарів:
Дописати коментар